Moms på din båt
När vi håller vårt seminarium om långsegling ”Långseglardömmer du?” lägger vi mycket energi på det kanske lite torra ämnet ”Dokument och certifikat”. De flesta föredrar troligtvis att höra om segling i hårt väder eller utrustning på båten, men på vårt seminarium är dokumentationen ombord faktiskt ett av de viktigaste ämnena för dig.
Något som många tyvärr inte är medvetna om är att man måste kunna dokumentera att momsen är betald för båten. En tråkig händelse med en dansk båt i Rotterdam, Nederländerna, visar att det är ett problem som är högst aktuellt.
Ganska kort
Om båten är byggd efter 1 januari 1987 måste du kunna dokumentera att det är betalat moms för båten. Det enda sättet att dokumentera detta på är att det finns en faktura (t.ex. originalet från varvet) som visar momsbeloppet.
Ett undantag är dock om båten är infört till EU före 31 december 1994. Då behandlas den som om moms är betald (om du kan dokumentera när den kom till EU).
Ingen faktura?
Det bästa rådet är att aldrig köpa en båt om säljaren inte kan visa den ursprungliga EU-fakturan som dokumenterar att momsen är betald. Kan inte säljaren det, får han/hon slå av 20% på priset – annars behöver du leta efter en annan båt.
Den danska båten som är över 20 år gammal, hålls nu kvar i Rotterdam och får inte segla innan man betalar 21% moms för båten. I detta fallet använder sig myndigheterna av båtens försäkringsvärde för att bestämma beloppet.
Förutom segling i hårt väder, utrustning, mat och mycket mer, är dokument och certifikat ett ämne som tas upp på våra seminarium Långseglardrömmer Du? och Kanalafton.
Uppdatering 4 okt 2022
Då det har kommit så många kommentarer till detta har jag skrivit en uppföljning på problemet med EU-moms på båtar.
Eva
juli 18, 2018 @ 12:04
Hej
Vi bygger en motorseglare från grunden med betongskrov. Vilka regler kan gälla när man seglar en sådan båt med tanke på det du skriver ang moms. Har du något tips eller någon hänvisning om var vi kan få reda på det. Vi bor i Västernorrland och kan tyvärr inte delta i ditt seminarium. Mvh Eva
Thomas Veber
juli 23, 2018 @ 23:45
Hej Eva,
I så fall ska ni bara spara kvitton från material till bygget. Då är det din dokumentation för moms (i fall du betalar moms för materialen så klart :-))
Många hälsningar,
Thomas
Johan Berger
februari 9, 2020 @ 12:37
Hej Thomas!
Till att börja med vill jag tacka för all inspiration som du och din familj ger. Har ett par av dina böcker och de är mycket uppskattade av oss som är nya seglare ? Det här med moms tycks vara svårt att få klarhet i. Vi har köpt en svenskbyggd Scanner från 1999. Vi är tredje ägarna. Den förre ägaren köpte den av ett dödsbo och original kvittot finns inte att uppbringa. Jag har varit i kontakt med båtbyggaren, en trevlig man på 80+. Han har tittat i sina papper men hittar inte någon original faktura. Vi har planer på långsegling om ett par år. Har du något råd till oss gällande momsen?
Vänligen
Johan Berger
mail: jobe1966@hotmail.com
Thomas Veber
februari 10, 2020 @ 08:41
Hej Johan,
Mitt råd till dig? Ta chansen!
Nu har du ju båten, och du har försökt att få tag i dokumentation, men utan tur. Det finns inte så mycket du kan göra, och det är inte så att tullen står i varenda hamn nere i södra Europa och frågar. Jag hade gjort det. Du kan kanske få problem när du ska sälja båten, men den tiden den sorgen!
Se till att ha koll på alla dina papper. Samla allt i en ”båtpärm” (pass, VHF-certifikat, ship-station license, ägarbevis, kvitto för service på livflotten etc. etc.) så att du viser att du har koll på dina papper.
Och se sen till att få en fantastisk segling!
//Thomas
Pär Ström
augusti 24, 2018 @ 10:54
Hej Thomas! Tack för intressant inlägg! Jag är intresserad av en båt som från början är såld och momsad i EU, men som nu är Delaware-registerarad (alltså USA). Har två frågor/funderingar, vore mycket tacksam om du har någon återkopplig att ge!
1. Om jag köper båten, måste jag betala moms igen eftersom båten varit registerad utanför EU en tid? Har hört att så är fallet efter en viss tid. Vet du hur lång tidsperioden är?
2. Det var en person som sa till mig att när man ska visa upp bevis (såsom faktura) på att moms är betald så räknas inte den första fakturan (alltså från när båten såldes som ny) om den har gått till ett finansbolag. Detta eftersom finansbolaget (som alla bolag) drar av momsen. Man måste, hävdade den här personen, ha ett kvitto som visar att en privatperson har betalat moms (senare i ägarkedjan). Vet du möjligtvis om detta stämmer?
Johanna
april 2, 2019 @ 14:47
För Sverige och Finland, som gick med i EU senare, är det väl 171 197 samt 31/12 1994 som gäller ?
Ulf Blomqvist Finngärds
maj 28, 2019 @ 21:27
Hej Thomas
Om båten är tillverkad före 1985 Så behövs ingen momsfaktura. Hur ska man bevisa åldern om tex varvet inte finns kvar. Räcker det med om det finns en skylt i båten som visar tillverkningsnummer och tillverkningsår?
Mvh
Ulf Blomqvist
Gunnar
juni 21, 2019 @ 13:48
Certain vessels that were in use as private pleasure craft prior to 1 January 1985 and were in the EU on 31 December 1992, may be deemed VAT paid under the Single Market transitional arrangements. As Austria, Finland and Sweden joined the EU later, the relevant dates for vessels in these countries are ‘in use’ before 1 January 1987 and moored in EU on 31 December 1994. (https://www.gov.uk/government/publications/notice-8-sailing-your-pleasure-craft-to-and-from-the-uk/notice-8-sailing-your-pleasure-craft-to-and-from-the-uk)
Björn J
oktober 24, 2019 @ 16:37
Hej!
Väldigt intressant läsning!
Hur formell ska fakturan vara för att bevisa att moms är betald?
Om köpeavtalet är på svenska där priset är angivet ”inklusive moms” samt att namn och organisationsnummer på det lilla svenska företaget som säljer finns med underskrift, samt privatpersonens namn och personnummer också finns med sin underskrift, räcker det Italien, Frankrike och andra länder som bevis?
Eller måste något bevis från Skatteverket finnas med stämplar osv?
Eller köpeavtal på engelska (lite sent nu, det var länge sedan).
Thomas Veber
november 1, 2019 @ 14:02
Hej Björn,
Det ska vara den originala fakturan (eller evt en kopia av den originala fakturan) – inte den faktura som du har fått när du köpte den, om du köpte begagnat.
Kraven som finns till fakturor hoppas jag verkligen att varvet som säljer båten lever upp till 🙂 Men har du en faktura där det bara står en summa ”inklusive moms” känns det inte som en faktura som är den ursprungliga eller en som Skatteverket vill acceptera från varvet 🙂
//Thomas
Björn J
november 27, 2019 @ 18:37
Tack för svar.
Ibland säljs båtar från varvet ”momsfritt”, typisk till charterbolag inom EU. Sedan kan båten säljas vidare, kanske till ett annat charterföretag eller annat företag inom EU, ibland i flera steg (flera företag), alla inklusive moms . Tillslut säljs den till en privatperson inkl. moms.
Vilken av alla dessa fakturor/kvitton är ”beviset” för att moms är erlagd? Ibland är kedjorna långa och så har man bara tillgång till någon enstaka faktura?
Thomas Veber
december 11, 2019 @ 11:26
Hej Björn,
Det är en riktigt bra fråga, och det vågar jag inte svara på. Nu tror jag att det blir så specifikt att en skatteexpert kanske får svara på detta.
//Thomas
Petra
december 9, 2019 @ 15:40
Hej,
Intressant inlägg. Såg en liknande fråga längre upp men skulle också vara intresserad av veta hur det fungerar för äldre båtar. Om man behöver bevis på byggnadsår och isåfall på vilket sätt detta ska bevisas. Behövs det något ingraverat i båten? Ett dokument från Tullverket/Skatteverket?
Mvh
Petra
Thomas Veber
december 11, 2019 @ 11:28
Hej Petra,
På vår förre båt, som var byggd 1950 hade vi ett kappseglingsmätbrev från 1954. På den båten var det troligtvis ingen tvekan om, att den var gammal, men vi hade åtminstone dokumentation. Du kanske har något annat?
//Thomas
Gunnar
mars 4, 2020 @ 12:56
Intressant och viktigt, därför borde texten korrigeras med korrekta datum! Se tidigare inlägg: ”’in use’ before 1 January 1987 and moored in EU on 31 December 1994”. Sveriges inträde i EU kom alltså lite senare och därav denna justering mot 1985 och 1992. Går det att dokumentera att fartyget var i sjön före 19870101 (var som helst) samt hemmahamn i Sverige 19941231, då är den också ansedd som momsad.
Thomas Veber
oktober 14, 2020 @ 15:29
Du har helt rätt! Inlägget är nu uppdaterat!
//Thomas
Köp av båt i utlandet – Thomas Veber
september 11, 2020 @ 08:56
[…] det är betald moms på båten i ett EU-land gäller det i hela EU (läs mera om moms här – det är ett viktigt ämne!). Hur det blir med Storbritannien efter Brexit är det inte […]
Gunilla Petersson
december 23, 2020 @ 13:33
Hej!
Jag har en dansk köpare på min båt, han vill ha ett intyg på att båten är momsad i Sverige. Båten började jag bygga 1991. Mycket är eget arbete med bygget.
Vi har haft en brand och tror därför att dessa kvitton försvunnit där.
Vad kan vi göra?
Per Garen
mars 26, 2021 @ 10:34
Hva om man kjøper en båt som ikke har betalt euavgift og segler den hjem og skal betale avgiften når man kommer hjem med den? Man kan jo ikke først betale avgift i utlandet og så betale den ved innførsel? Der må jo finnes eksport muligheter?
Monica Johansson
augusti 8, 2022 @ 18:39
Hej!
Vår båt är byggd på ett varv med flera delägare. Båten fördes över till en av delägarna och till ett handelsbolag. Bolaget var inte momsregistrerad varför ingen ut- eller ingående moms redovisades och där inriktningen var uthyrning och leasing.
Köpet mellan Handelsbolaget till privatperson, som vi uppfattade det, skulle ingen moms tas upp?
har överförts till ett handelsbolag
Mikael
augusti 20, 2022 @ 01:44
Thomas veber är ingen skattejurist, såvitt jag förstår.
Det han förmedlar är hans egen uppfattning om hur lagen tolkas i olika länder samt hur olika dokument påverkar återförsäljnimgsvärdet på en båt.
Exemplet med den danska båten som hölls som kvarstad i Holland kan jag inte hitta information om på nätet.
Jag skulle önska att Thomas tillhandahåller mer information om omständigheterna runt händelsen eftersom han använder det som referens.
Jag har själv importerat en båt från ett annat EU-land och bland annat kontaktat flertalet myndigheter i exportlandet för att få klarhet i vad som gäller, i fall att ursprungfakturan inte går att uppbringa.
Ämnet har också debatterats i EU där olika länders representanter har hörts i frågan om hur reglerna tolkas i vart och ett av medlemsländerna. Lagstiftaren {EU} inser orimligheten i att ett papersdokument, dvs orginalfakturan som förvaras i en fuktig miljö ombord för att finnas ttillgänglig tills båten skrotas, skall ligga som grund för bevisningen av betald moms.
Har någon ett faktiskt exempel på att någon har varit tvungen att betala moms en andra gång på en båt inom EU mot den bakgrund att oiginalfakturan har saknats?
Jag tar gärna del av dom faktiska omständigheterna runt ett sådant fall. Vilka bevis krävdes för att att bevisa att moms är betald? Vilka dokument förkastades? Överklagades beslutet, och i sådant fall till vilken nivå?
Mvh
En nyfiken seglare
Thomas Veber
augusti 22, 2022 @ 08:14
Hej Mikael,
Jag kommer snart med en uppföljning på det här. Det finns många exempel på båtar som har fått visa momsdokumentation. Det senaste exemplet jag känner till är från juli detta året.
Oavsett hur vi vänder och vrider på det: Vad som myndigheterna får eller inte får, så frågas det fortfarande efter dokumentationen.
//Thomas
Mikael
september 1, 2022 @ 23:08
Hej Thomas och tack för svar.
Jag känner till att momsbevis efterfrågas och det är även så lagen är utformad.
Däremot är det inte likvärdigt med att moms bör erläggas om ursprungsfakturan inte kan uppvisas.
En nyansering av frågeställningen anser jag välkommen.
Eftersom du har skapat en medial platform som når ut till många personer, kommer din tolkning att ha en påverkan. Någon kanske avstår från att köpa dendär drömbåten pga att ursprungsfakturan inte finns. Eller pga rädslan av att andrahandsvärdet sjunker, eller att båten blir svårsåld.
I värsta fall bidrar du till att andrahandsvärdet på båtar där ursprungsfakturan inte kan uppvisas sjunker, pga att det du påstår blir en etablerad sanning.
Jag vet med säkerhet att i Frankrike är detta en ickefråga. Ansvarigt ministerium har skriftligen bekräftat per mail att en faktura från en båtaffär där moms är inkluderad är ett tillräckligt bevis. Även om båten senare har bytt ägare mellan privatpersoner. Svaret är dessutom diariefört, vilket innebär att det går att begära ut som offentlig handling.
Jag ser fram emot en uppföljning av exemplet med den danska båten som hölls som kvarstad.
Hur gick det? Var momsen betald eller var det ett försök till skattefri import? Vilka processer fick ägaren genomgå och blev han/hon tvungen att erlägga moms i efterhand?
Vilka dokument krävdes och vilka avslogs?
För dem som går i tankar att köpa båt inom EU är detta relevant.
Mvh
Mikael
Lennart
september 5, 2022 @ 06:42
Hej,
Vart går gränsen för att eu moms måste betalas?
Om jag köper en båt utanför eu och aldrig tar in den i eu så borde jag väl inte behöva betala moms!?
Om ovan är sant, får jag då ens vistas i eu med båten? Isåfall hur länge?
Mikael
september 5, 2022 @ 15:17
Hej Lennart,
du hittar svar på din fråga i bifogad länk.
https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2018-04/rules_for_private_boats-faq_en.pdf
mvh
Mikael
Lennart
september 20, 2022 @ 05:52
Tack!
Moms på båtar – Thomas Veber
oktober 4, 2022 @ 18:54
[…] Behöver du verkligen kunna dokumentera att moms har betalats på din båt? Detta är en uppföljning av min tidigare artikel Moms på din båt. […]