Moms på båtar
Behöver du verkligen kunna dokumentera att moms har betalats på din båt? Detta är en uppföljning av min tidigare artikel Moms på din båt.
”Det du säger är vilseledande”, sa båtmäklaren som jag blev uppringd av.
Jag var egentligen ute och seglade, och jag styrde på en läns med seglen ut på varsin sida, när mäklaren ringde upp.
”Det är felaktigt och missvisande”, fortsatte han och menade att det jag skriver om moms på båtar inte gäller.
Något så tråkigt som moms var inte det jag tänkte mest på medan jag stod vid rodret och solens strålar träffade de små krusningarna på havet.
”Jag har kollat upp det”, sa båtmäklaren enträget för att få skiftat mitt fokus från det glittrande havet till långseglingens tråkiga, administrativa grejer. “Skatteverket tar inte ut moms på äldre båtar.”Och jag förstår varför han var upprörd!
Kanske har några av hans affärer inte blivit av? Kanske finns det båtar han inte har kunnat sälja för att momsunderlaget inte finns?
Och vi är egentligen överens.
Dokumentationen kan vara svår att få tag på till en äldre båt.
Problemet är inte i Sverige
Men problemet är inte här hemma, inte heller för den vanliga svenska semesterseglaren. Vi kommer förmodligen aldrig att uppleva problem med dokumentation av moms på båten i Sverige eller Skandinavien.
Problemet ligger längre söderut.
Faktum kvarstår att det finns en liten risk att problem kan uppstå i EU-länderna söder om Östersjön.
Det finns flera exempel på att seglare har behövt visa upp dokumentation för att moms har betalats på båten.
För att ta några exempel, så ombads Sylvia Eriksson att visa upp momsdokumentation, förutom pass och ägardokumentation, i Nedeländerna förra året. Jannica Öhrn skulle visa upp momsdokumentation i Belgien och Tim Hedegaard Larsen blev tillfrågad om momsunderlag i Hamburg. Alla hade dock koll på sin dokumentation.
Men jag känner tyvärr till fler exempel på båtar som har blivit kollade.
Jag skulle därför ändå vilja påstå att man noga ska överväga om man vill köpa en båt där momsunderlaget inte finns.
Även om du kanske aldrig någonsin får problem med Skatteverket här hemma så finns det en liten risk att du kan få det längre söderut.
Det kan också bli svårare för dig att sälja båten senare, eftersom en eventuell sydeuropeisk köpare kanske kommer kräva ett dokument (originalfakturan från varvet) som visar betald moms.
Kan de göra det?
Myndigheterna i söder kanske inte alls har laglig rätt att kräva momsdokumentation på din båt? Jag är inte advokat eller revisor med inriktning på moms, så det kan jag inte svara på. Men jag vet att det finns en liten risk att de frågar efter det.
Oavsett om det är tillåtet eller inte.
Så varför inte bara slippa problemet genom att se till att få med dig alla papper om du ska köpa en, för dig, ny båt?
Har du redan en båt?
Jag har både en segelbåt och en motorbåt. På segelbåten, en Bavaria 36 från 2004 köpt begagnad i Spanien, har jag originalfakturan som anger den spanska EU-momsen.
På motorbåten, en Terhi 520HT från 1978, har jag inget momskvitto. Ändå har jag åkt med den båten till och i Medelhavet och några gånger i Frankrike.
Risken är inte stor, och trots att jag har fler exempel på båtar som skulle visa upp moms-dokumentation, har jag inte hittat exempel på någon som skulle betala (och dessutom finns det ingen momsdokumentationskrav för svenska båtar byggda före 31 december 1994).
Om du redan har en båt, eller är intresserad av att köpa en billigare båt, tycker jag att du ska segla ut i världen med den – även om du inte har dokumentationen. Trots att det finns en risk ska den inte göras större än nödvändigt.
Men ska du köpa en nyare båt? Så se till att dokumentation på betald moms finns. Det är något jag håller fast vid, även om båtmäklaren inte håller med mig. En eventuell utländsk köpare kanske kräver att få med den sen.
Moms på din båt – Thomas Veber
oktober 4, 2022 @ 18:57
[…] Då det har kommit så många kommentarer till detta har jag skrivit en uppföljning på problemet med EU-moms på båtar. […]
Kjell
december 5, 2022 @ 15:59
Hej, vet inte om du skrivit om tull kostnad även eller om du jämställer detta med moms.
När jag för ett antal år sedan hade jag köpt en beg bavaria som personen köpt ny i Tyskland för införsel Sydafrika där han då var skriven. Seglade hem till Sverige o 7 år senare köpte jag. På koll om ej betald skatt följe båten blev svaret nej utan var kopplad till personen men efter 6 år så preskriberas skatten
Dan
mars 13, 2023 @ 19:12
1. Historien om båten i Rotterdam som du beskriver som ”tråkig” var ett brottsligt försök att smuggla in en amerikansk båt till Danmark. Metoden var att föra in den som däckslast till Rotterdams hamn, sjösätta den från däck och sedan segla den till Danmark utan att förtulla. I och med att mottagaren inte kunde, eller ville, ’visa upp införseldokument, ställdes båten i kvarstad.
2. Preskriptionstiden för moms är 5 kalenderår. Det innebär att om du kan visa att båten är begagnad och befunnit sig inom EU under 5 års tid eller mer, finns ingen formell möjlighet att inkräva moms. Så som ”Kjell” beskriver i sin kommentar följer också ev. obetalda avgifter ansvarig person och inte objektet. Moms reglerna är harmoniserade inom EU.
3. Att det förekommer enskilda tull-/skattetjänstemän som ”subjektivt” har behov av att visa sin makt (eller brist på kompetens…) är inte ett skäl till att , förstärkt av den kriminella Rotterdam-historien, förmedla felaktig information via en blogg eller föreläsningar.
Det tyder på att Thomas Veber kan behöva utveckla förmågan till källgranskning och inte enbart förlita sig på skrönor.
Att skönmåla ett smugglingsförsök av en båt ger knappast ett seriöst eller sympatiskt intryck.
Blir kokainsmuggling nästa skönmålning ?
Thomas Veber
mars 30, 2023 @ 10:17
Hej Dan,
Tack för ditt input.
Jag undrar mig över att du kritiserar mig för inte att ha källgranskning, när du själv kommer med påstående om smuggling, momsfusk och kokainsmuggling.
Oavsett vad avsikten har varit med båten du nämner: De hade inte korrekt dokumentation och de åkte fast.
Men faktum kvarstår:
Det finns en risk att bli kollad för moms-dokumentationen (jag har namn på fler båtfolk som har varit ute för det). Och därför finns det även en risk att båten senare är svårsåld om du inte har den dokumentationen – fram för allt vid försäljning till andra länder än Sverige.
Många vänliga hälsningar,
Thomas
Jesper
april 29, 2023 @ 07:45
Hej,
Tack för ett intressant inlägg.
Du säger att ”… och dessutom finns det ingen momsdokumentationskrav för svenska båtar byggda före 31 december 1994”. Lite nyfiken på detta då jag sett liknande på andra platser men att datumet då var Februari 1993. Var har du hittat denna information?
Jag tittar på att köpa en svenskbyggd båt byggd 1993 som ska ha sålts första gången till en köpare i Danmark, så det exakta datumet kan vara viktigt.
Tack!
Jesper
Per
september 4, 2023 @ 22:12
Hejsan, detta är ett intressant ämne och jag vill gärna veta mer! Vad är det som verkligen gäller?
Jag har en EU momsad båt byggd i Italien 1989. Jag hittar dock inte ett dokument idag som bevisar detta. Jag har för mig att jag t.o.m. har sett dokumentet (i lire 🙂 ), men kan verkligen inte lokalisera dokumentet idag.
Båten är registrerad såsom svensk i skeppsregistret
Jag har ägt båten i snart 5 år, finns den där 5 årsregeln? Båten var innan mig ägd av 2 privatpersoner i Italien efter varandra. Min båt ligger i Medelhavet. Om jag vill segla hem kan jag råka i problem i Frankrike eller Holland, som jag har hört är de länderna värst med detta momsjagande?
Mvh Per
Jim
december 12, 2023 @ 15:27
Hej,
Jag sitter just nu och tittar på en båt i England som jag vill köpa och har lagt ett bud på. I samband med detta har jag kontaktat både Skatteverket och Tullverket för att reda ut besticken. Jag talade senast idag med klareringen i Stockholm (efter tre mailturer med rådgivningen innan).
Tullverket är entydiga: samtliga farkoster (båt/fartyg) har importmoms 25%, oavsett produktionsålder och plats, oavsett om de varit i EU tidigare, begagnade eller ej och oavsett produktionsår när det är privatimport utanför EU. Det är svensk importlagstiftning som gäller om den skall förtullas i Sverige – när jag frågade om jag slapp moms om jag kunde styrka att den varit momsad i EU tidigare då den legat i England sedan 1969 unde och således blev EU-båt vid deras inträde så sa klareringen att det spelar ingen roll, då den lämnat EU i och med Storbritanniens utträde.
Skatteverket menar att de har inget intresse då det är en privat affär mellan privatpersoner och en begagnad vara (som dessutom är tillverkad 1968 i Finland, Swan 36) – så de är korrekt, men det spelar ingen roll vad Skatteverket säger, det är Tullverket som är beskattningsmyndighet vid import.
Vem är den här båtmäklaren som hävdar att du har fel? Jag skulle hävda att du har rätt. Men önskar givetvis bli motbevisad.