Till Medelhavet på 25 dagar

Jag har gått tre gånger genom Europas kanaler och floder. Det är en mysig, bekväm och snabb resa från Östersjön till Medelhavet. Sista gången var det en ren transportsegling, så vi körde nästan från slussarna öppnades på morgonen tills de stängde på kvällen.

Tid

Hela resan från Travemünde i Östersjön till Port St Louis i Rhônes utlopp i Medelhavet tog 25 dagar. Det var bara två av dessa dagarna vi inte körde. En dag för att det var problem med motorn, och en dag då floden Sâone var stängt pga för mycket vatten.

Rutten

Från Travemünde söderut genom Trave och Elbe Seitenkanal. Sedan höger in på Mittellandskanal till Rhen. Här var det några långsamma dagar mot strömmen till Koblenz och Mosel. Upp för Mosel till Canal des Vosges (tidigare Canal del Est), Sâone och Rhône.

Diesel

Vi använde sammanlagt 516 liter diesel till € 550. Förra gången använde vi bara 350 liter, men nu har vi en 27 hk motor mot tidigare 14 hk.

Hamnavgifter

kanalbrink
Vi har inga större behov för att gå i hamn. Det finns så många underbara bykajer och kanalbrinkar att förtöja vid. Anna Lisa är helt självförsörjande på el och värme, så det är inte något vi behöver att gå i hamn för att få. Sammanlagt la vi € 52,50 i hamnavgifter.

Påmastning

pamastning
En av de största posterna på resan var att få masten på igen i Port Napoleon vid Port St Louis vid Rhônes utlopp i Medelhavet. Det var två lyft som behövdes. Det första för att få masten av båten så jag kunde förbereda den. Den andra för påmastningen. Det kostar 50 € + € 140, totalt € 190. Eftersom vi redan hemma hade lagt masten på däck, sparade vi pengar till avmastning i Tyskland.

Upplevelser

johan-og-thomas
De andra gångerna genom Europa har det tagit, 2,5 månad respektive 1,5 månad. Man kan därför tro att det inte fanns någon tid för upplevelser denna gången. Naturligtvis har det varit väldigt lite sightseeing i land, men det har ändå varit många upplevelser – främst genom möten med andra människor.

Det finns en härlig stämning bland båtägarna på kanalerna och folk hjälper gärna varandra, även i land. Jag har dagboken full av minnen med söta och hjälpsamma tyskar och fransmän.

P.S. Om du vill läsa en bra bok om kanaler, så är ”Den sista idioten är inte född än” kanske intressant för dig?

Storleken av båt

Kan du göra det med egen båt? Läs här om storlek på båten på europeiska kanaler.